Diferențele dintre candidoza vaginală și cea bucală

Candidoza este o infecție care implică creșterea exagerată a unei ciuperci (fung), cunoscută sub numele de Candida albicans. Această ciupercă este în mod normal prezentă în gură, intestin și vagin, alături de o serie de alte bacterii.

Candidoza vaginală

Candidoza vaginală afectează aproape 80% din femeile adulte pe parcursul vieții lor, dar este rar întâlnită la bărbați. Trebuie specificat că această problemă medicală nu este considerată o boală cu transmitere sexuală.
Netratată corespunzător însă, candidoză vaginală prezintă episoade multiple, ea reapărând destul de ușor.
Dacă echilibrul florei este perturbat în urma administrării de antibiotic, a fluctuațiilor hormonale, poate apărea o supradezvoltare a Candidei albicans. Concret, majoritatea femeilor se vor confrunta cu candidoză la un moment dat pe parcursul vieții lor.
Atunci când vaginul prezintă anumite condiții favorabile, numărul de Candida albicans crește, ducând la candidoză vaginală.

Principalele cauze ale candidozei vaginale

• Antibioticele folosite pentru a trata alte tipuri de infecții perturbă echilibrul normal din vagin, prin scăderea numărului de bacterii cu rol protectiv, oferind un mediu proprice pentru dezvoltarea ciupercii.
• Sarcină;
• Diabetul zaharat;
• Obezitatea;
• Igienă incorectă;
• Folosirea tampoanelor interne care pot modifica ph-ul și compoziția lactobacililor în secreția vaginală;
• Purtarea unei lenjerii strâmte, care nu este din bumbac.

Simptome ale candidozei vaginale

• Scurgeri vaginale de culoare albă;
• Dureri în timpul actului sexual;
• Un anumit disconfort la urinare;
• Prezența senzației de mâncărime vaginală.Tratament

Tratamentul în cazurile acute este efectuat cu ajutorul ovulelor. Indicate sunt și spalaturile vaginale cu anumite soluții recomandate de către medic. De regulă, tratamentul durează 7 zile.
În cazul candidozei cronice este obligatoriu de tratat și partenerul, iar tratamentul va fi atât local, cât și oral. Uneori tratamentul poate dura 14 zile. Medicul va prescrie antifungice. Dacă infecția nu este tratată corect, aceasta poate recidiva. În plus, este posibil ca pacientul să dezvolte și o candidoză bucală.

Candidoza bucala

Candidoza bucală este afecțiunea în care ciuperca Candida albicans se acumulează la nivelul mucoasei gurii. Candidoza bucală produce leziuni de o culoare alb-crem localizate pe limbă sau interiorul obrajilor.
Aceste leziuni pot cauza dureri sau chiar sângerări. De cele mai multe ori afectează copiii mici sau bătrânii care poartă proteze sau adulții care au un sistem imunitar deficitar.

Simptome ale candidozei bucale

La început afecțiunea este asimptomatica. Ulterior sunt prezente următoarele simptome:
• Leziuni albe localizate la nivelul limbii, cerului gurii, interiorul obrajilor, chiar și pe amigdale;
• Prezența durerii;
• Pierderea gustului.

Principalele cauze ale candidozei bucale

• Sistemul imunitar este slăbit;
• Antibioticele perturbă echilibrul natural al microorganismelor și facilitează instalarea afecțiunii bucale;
• Diabetul zaharat crește riscul candidozei bucale;
• HIV / SIDA, boli care slăbesc sistemul imunitar și permit instalarea candidozei bucale.Tratament

Pentru candidoza bucală în formă ușoară, la adulți, tratamentul va dura 14 zile. Se vor administra antifungice cu aplicare locală. Tratamentul se va continua 48 de ore de la dispariția simptomelor. Dacă infecția s-a extins până la nivelul esofagului, medicul poate recomanda medicamentație antifungică pe cale orală, cât și locală. Spalaturile bucale cu o soluție diluată de bicarbonat de sodiu sunt benefice.

Sursa: www.sfatulmedicului.ro